fredag den 9. april 2010

Hvad var der nu galt med "Takke-hånden" og "Brokke-næven"?

Der var engang, hvor Rådet for Større Færdselssikkerhed (vel sagtens) forsøgte at integrere "tak-for-hjælpen-i-trafikken-tegnet" i den trafikale kommunikationskultur. Kan du huske det? Det er rigtig længe siden, og det var sikkert også dengang politiet standsede trafikken, for at lade andemor slippe over gaden med sine unger. Sådan ca.
Det gik aldrig rigtig med det tegn, og jeg synes da egentlig også, at vi har klaret os fint med den så udmærkede og velfungerende "takkehånd" i bakspejlet. Selvom den nu også kan betyde "undskyld, der kvajede jeg mig vist lidt" ligesom den kan forveksles med "hvad f... laver du??!!". Men alligevel, - det var nu tider, dengang en knyttet "det-er-også-for-galt-næve" eller "brokke-næve" var alt der skulle til, for at udtrykke sin utilfredshed med en medtrafikants kørsel, så det blev forstået.

Men er det ikke som om, at trafik-piben er ved at have fået en lidt anden lyd? Forleden blev min nabo chikaneret af en utålmodig cyklist (cyklist ja!), mens hun, helt efter bogen, holdt tilbage for en forbipasserende bilist. Hun tillod sig en stilfærdig "brokke-næve", hvorefter cyklisten fulgte efter hende og ved næste lyskryds smadrede bilruden, så hun fik glasskår i hovedet.
I dag blev så jeg udnævnt til "klam so" og var sikkert meget tæt på at få en på hovedet, fordi jeg ikke lod mig presse til at køre for stærkt at damen i den bagvedkørende bil. Efter en hasarderet overhaling stod hun simpelthen ud af bilen i det næste lyskryds for at råbe og skrige af mig. I sådan en situation er man jo usandsynligt taknemmelig for sin elektriske bilrude, så man lynhurtigt kan rulle vinduet op og komme i nogenlunde sikkerhed for sådan en bister dametype, som helt sikkert bare kalder Vestre Fængsels kvindeafdeling for "henne hos tøserne i Vestre, ik". Jeg kunne lige klemme sådan et par meget lange og flade Pingu-læber (pingvin, ikke Kronprins) ud i toppen af ruden og besvare hendes eder og forbandelser, mens jeg forsøgte at komme på noget håndtegn, der kunne matche et udbrud af den der kaliber.

Hmm...I guess we're not in Kansas anymore. Mon det er på tide at tænke i noget trafikalt digitalt håndtegn 4.0 anno 2010?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gav dig tid til at skrive en kommentar!

Related Posts with Thumbnails